Författararkiv
Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.
-
Ostressad
Känner mig ostressad nu. Det märktes speciellt idag när jag skulle köra till institutionen. Jag tog det lugnt och njöt av bilkörningen än jag gjort på ett bra tag. Under en längre tid har jag velat komma fram så fort… Läs mer ›
-
De senaste dagarna…
Nu har några dagar gått. I förrgår träffade jag studierektorn och förberedde uppsats-kursen på eftermiddagen. Sex studenter kom och fem uppsatser blir det. Men det kommer nog några till. Har inte så många timmar på den kursen. För övrigt ingår… Läs mer ›
-
Hen
Användningen av ordet ”hen” har börjat få mig att uppmärksamma könsrollerna och könet på den man talar om. Tidigare har jag inte brytt mig om, om det är en han eller hon som talar eller har skrivit en bok eller… Läs mer ›
-
Egna studier
Körde till Södertörns högskola i förmiddags och började på politisk filosofi-kursen. Varje gång då jag skall börja en kurs och bli student känns det jobbigt den första halvtimmen, men sen börjar det bli intressant. Det tar ett tag att växla… Läs mer ›
-
Centralstyrning och planekonomi – högskola och universitet?
Något intressant är på väg att hända med synen på högskole- och universitetsutbildning. På ett seminarium uttrycker Per Sonnerby som är doktor i nationalekonomi en del tankar kring effektiva studenter. Han har kommit ut med en rapport Lärda för livet… Läs mer ›
-
Top Gear Special
Alla som känner mig, vet att jag är tokintresserad av bilar, bilkörning och speciellt i brittiska Top Gear med James May, Jeremy Clarkson och Richard Hammond. Ikväll tittade jag på deras färd genom djungeln via Dödens väg fram till Stilla… Läs mer ›
-
Originallitteratur ja!
Det bästa jag vet är när kurser innehåller originallitteratur (dock ej på originalspråk om det inte är engelska) vare sig jag skall undervisa på dem eller är student. Tyvärr går vi alltmer åt ett annat håll inom lärarutbildningen, där det… Läs mer ›
-
Gårdagen
Igår lämnade jag in den sista stora rapporteringen av examinationer och det blev inregistrerat i Ladok. Det kändes bra. Kom i god tid, så jag kunde förbereda till kursen som startade igår. En kurs med få deltagare som jag lagt… Läs mer ›
-
Den här vill jag ha …
Visst är den snygg …! Nya Santa Fe Kolla in speciellt Bild 4 _____________
-
Rena snurren i dag
Idag skulle jag åka och byta till dubbdäck och körde samma väg som jag brukar. Vet att de håller på att fixa vägen under en viadukt innan jag kommer in i ett av bostadsområdena i Södertälje, men att den skulle… Läs mer ›
-
*
”Men varför skriver du då?” ”Ja, käre vän, oss emellan sagt: jag har hittills inte kommit på något annat sätt att bli av med mina tankar” Nietzsche ——————-
-
Läsningar
Har haft några dagars paus från undervisning och bedömningsarbete, utom några kompletteringar som jag läst, samt mailkorr och telefonsamtal. Idag sitter jag och läser en artikel skriven av Sören Stenlund, med titeln Bildning och den kritiska uppgiften. Kan laddas ner:… Läs mer ›
-
*
Särskrivningens konsekvens Super pedagoger i skolan
-
Uppföljning
Idag har jag läst en del artiklar, bedömt en del examinationer och följt upp en del studentärenden som är på gång. Håller även på med rena detektivarbetet som gått via didaktiken, nordiska språk och har nu hamnat på språkdidaktiken. Vi… Läs mer ›
-
Arbetardöttrarna igen … !
Karl Asp skriver på Skola och Samhälle en artikel med titeln Förstelärare och arbetardöttrar – om effekterna av en konservativ meritokrati som diskurs i skoldebatten som är verkligen intressant. Det mest skrämmande (om man kan sin utbildningshistoria) är insikten om… Läs mer ›
-
Tänkvärt om motivationens kraft
”Det är inte det att han inte är intresserad av skolan, eller att han inte har kämpat med pluggandet. Han har många VG i betyget. Lärarna har slutat fråga honom när han räcker upp handen, de vet att han kan…. Läs mer ›
-
Närvaro skakar om ibland …
Ibland, för att slippa vänta ut reklaminslag eller dåliga TV-program, bedömer jag tentor. Ikväll tog jag med mig bunten med tentor och satt mig framför TVn. Jag tittade på framsidan, vände på bladet och började läsa. Helt plötsligt fick jag… Läs mer ›
-
Ett perfekt betygskriterium?
Har nu efter drygt en månads bedömning av mer än 100 examinationer efter några kurser (inte examensarbeten och inte heller den kurs vars kriterier jag nedan jämför med varandra) börjat fundera på vad ett perfekt betygskriterium är. Och då tänker… Läs mer ›
-
Kursplanernas innehåll
Vi har ju kursplaner och vad som står i dem är styrande. Om det t.ex. inte står att seminarierna är obligatoriska, ja då kan vi heller inte hävda obligatorisk närvaro. Likadant gällande kurslitteraturen. Om den står med i kursplanerna, kan… Läs mer ›
-
Märklig känsla att inte ha någon tid att passa. Det känns tomt, men rofyllt ^
-
Lärare, seminarieledare eller handledare
Jag har å ena sidan blivit kallad flum-pedagog och å andra sidan att jag bedriver förmedlingspedagogik. Nu var det inte något som sades efter någon längre diskussion eller observation av min undervisning, utan snarare utifrån något jag uttryckt om undervisning…. Läs mer ›
-
När tekniken inte fungerar ….
I dag har jag jobbat hemma – har svarat på mail, läst bedömningar och sökt efter information. Sen har jag för övrigt läst och bedömt ett examensarbete med potential och sänt iväg min bedömning till studenten, samt börjat med mina… Läs mer ›
-
Givande dag
Lång och givande dag. Körde in tidigt för att lämna in betygsrapporteringen och träffa en student för handledning. Vi pratade om ämnet ganska länge. Efter lunch var det lärarlagsmöte och jag lade fram på bordet synpunkter som slutade med att… Läs mer ›
-
Nu är det klart
Nu har jag äntligen blivit klar med bedömningarna i kursen om etik – sextiosju bedömningar på två veckor. Tror knappt det är sant att jag får hela kvällen ledig. För de 27 bedömningarna som är kvar ligger på skrivbordet i… Läs mer ›
-
Lång fredag … :)
Ja, det blev en lång fredag för mig igår. Den började redan med ett långt givande samtal på tidig förmiddag och en hel del andra samtal för att reda ut vissa begrepp. Jag kom iväg till institutionen vid kl. 12… Läs mer ›
-
Som jag ser det …
Diskussionen kring en ett-årsutbildning på gymnasiet fortsätter, nu på SoS. Cecilia Sjöström skriver en tänkvärd artikel. Man menar å ena sidan att det alltid kommer finnas okvalificerade jobb som inte kräver teoretisk utbildning, och å andra sidan att alla jobb… Läs mer ›
-
Välbehövlig paus från bedömningarna
Vaknade av tre väckarklockor som ringt i tjugo minuter och det mår man ju inte så bra av precis. Brukar vaknade vid första klicket innan ringningen startar ordentligt. Men hur det än var, så piggnade jag till på väg ner… Läs mer ›
-
När jag kopplar av
När man är lärare behöver man varva ner, speciellt efter man har haft undervisning. Vad jag brukar göra då är att ta en promenad eller prata lite med kollegorna. Men hur gör jag när högen av bedömningar, inläsning av kurslitteratur… Läs mer ›
-
Associationer
Det finns nog ingenting som irriterar mig mest som en värd som stör … Javisst, det är inte grannarna, utan värden med sina eviga trimmers, lövblåsare och markslipare. Och det börjar tidigt på morgonen och de säger aldrig till i… Läs mer ›
-
Snabba ryck
Det var snabba ryck. Boken Godkänt som jag beställde igår är nu på väg till mig. (men den verkar ha fastnat någonstans)