Författararkiv

Profilbild för Okänd

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

  • Introseminarium

    Kom tidigt till institutionen och jobbade en del med bedömningar. Pratade med en av studierektorerna om ett ärende, innan jag startade seminariet. Det var samma upplägg och innehåll som vid kursstart 1 – men fler studenter, men inte så många… Läs mer ›

  • Seminarium idag kl. 11-15

    Idag kände jag en oväntad trötthet efter tre timmar när jag varit ute en sväng och gått uppför tre trappor … men det gick snart över.  Men det hade varit en tidig morgon, samt stopp på Essingeleden, så det tog… Läs mer ›

  • Gårdagen

    Körde in till institutionen. Mötte prefekten i korridoren, som informerade om ett kommande möte. Tog tag i en del spridda ärenden. Det handlar om gamla kurser och nya kompletteringsuppgifter. Och när jag säger gamla så är det från 90-talet. Träffade… Läs mer ›

  • Elfte september

    Jag känner mig alltid illa till mods dagen före min födelsedag. Det har ingen betydelse hur rationell jag än försöker vara, för känslomässigt finns den där oron. Det är ungefär samma känsla jag får när det är den 22 december… Läs mer ›

  • Unik lärarutbildarkompetens

    Tomas Kroksmark skriver i ett inlägg på sin blogg om vad som är unik lärarkompetens. Även Ingrid Carlgren skriver om detta på SoS i en artikel om lärarlegitimationen. Det viktigaste av allt (?) är att det i lärarkompetensen ingår en… Läs mer ›

  • Veckobrev :)

    Ja nu är det lördag och den första undervisningsveckan är förbi. I onsdags var jag hemma och förberedde undervisningen för torsdagen och fredagen. Undervisningen gick bra i torsdags. Trodde jag skulle bli trött än med tanke på att jag skulle… Läs mer ›

  • Vilken överraskning!

    Igår hade jag min första kursstart. Jag körde in i god tid till institutionen, då jag inte vill riskera att sitta fast i en kö på grund av en olycka. Det aviserades att det hänt en olycka och två fält… Läs mer ›

  • Tekniken sabbar mina föresatser

    Tänkte inte alls jobba i helgen. Har verkligen lagt mig vinn om att få allt klart. Men, tekniken ville annorlunda igårkväll då jag skulle lägga in några studenter på Mondo-sidan, samt skriva Välkomstbrev. Helt plötsligt, vilket inte är så ovanligt… Läs mer ›

  • Check

    Inför Kursstart 1 nästa vecka Samlat ihop allt kursmaterial – check Sorterat det seminarievis – check Fixat Mondo-sidor – check Lagt in studenterna i Mondo – check Skrivit schema – check Lagt in pdf-filer i filsamlingen – check Gått igenom… Läs mer ›

  • Nedräkningen :)

    I måndags fick jag info om att min rumskompis skall flytta ut och till ”sina egna”. Det stressade mig, då vi verkligen under några år haft en överenskommelse som fungerat och inför den intensiva period som ligger framför vill jag… Läs mer ›

  • Utsövd och nöjd

    Igår kväll var jag så trött att jag somnade mycket tidigt och sov utan avbrott ända till kl. 5.30 i morse. Sen dess har jag varit uppe och inte ens tagit en tupplur, som jag kan göra ibland. Känner mig… Läs mer ›

  • Förberedelser

    Den första veckan var relativt lugn. Några studenter har ringt. En kollega ringde för att höra om schemat fungerade för mig, med tanke på att jag genomgående kommer ha två pass efter varandra utan rast.  Jag har examinerat sex arbeten…. Läs mer ›

  • Löfte till mig själv

    Har gett mig själv ett löfte! Under höstterminen skall jag inte jobba på helgerna *host*. ***

  • Upptakt

    Ja, nu börjar allt komma i gång igen. Var på institutionen i måndags och många var där. Skrev ut en del examinationer som samlats under sommaren, som jag nu bedömer. Tre kurser startar om några veckor, med fyra grupper studenter… Läs mer ›

  • Snart är semestern slut

    Det är en månad kvar innan själva undervisningen startar. Men jag känner igen känslan jag alltid får när det blir augusti. Om drygt en vecka är det dags igen att börja planera undervisningen. Lika trött som jag känner mig och… Läs mer ›

  • Not*

    Nu har stresspoängen sjunkit och semesterkänslan börjar komma fram. För första gången på länge mådde jag bra när jag vaknade i morse.

  • Nu tog det stopp

    Nu tog det till slut stopp. Den muntliga examinationen skjuter jag på framtiden. Egentligen rätt vansinnigt att börja läsa ett nytt språk efter ett långt läsår med mer att göra än någonsin. Men jag fick okey för den korta skrftliga… Läs mer ›

  • Inlärningsplatå

    Har hamnat på en inlärningsplatå och det känns trögt som attan. Föreläsningarna och seminarierna ger mycket, men ändå har jag en känsla av att jag inte lär mig något eller kommer vidare. Försöker hitta en bra studiestrategi. Prövar mig fram…. Läs mer ›

  • Första semesterdagen

    Ja, nu började semestern med att köra båt in till italienska kursen. Helst ville jag ligga kvar i sängen och sova lite längre, då det här med sommarkurs blev lite för mycket efter läsårets arbetsinsats. Men, det tuffar på och… Läs mer ›

  • Tungt idag

    Det var tung hängande luft idag innan jag kom iväg och även under resten av dagen, tills jag körde hem då solen lyste från en nästan klarblå himmel. Var på institutionen någon timme, gjorde en student glad genom att rapportera… Läs mer ›

  • Tji fick jag

    I går efter seminariet i italienska körde jag hem med känslan av att nu är väl allt klart för detta läsår. Och att jag äntligen kunde sätta mig i lugn och ro med att transkribera fokusgruppssamtalet. Har fått en del… Läs mer ›

  • Bokslut och italienska studier

    När jag inte har undervisning blir det inte så mycket att skriva om. Men nu har jag i vilket fall börjat läsa italienska och gissa om min förvåning över att jag förstår så mycket. Jag förstår inte hur jag kan… Läs mer ›

  • Handledning och sommarkurs

    De sista veckorna har jag förutom mitt nya uppdrag haft handledning. Jag har den största delen av min tid suttit framför datorn, svarat på mail, talat med studenter, skrivit examinationsuppgifter från gamla kursplaner, och bedömt examinationer. I tisdags hade jag… Läs mer ›

  • Ursprungligen publicerad på © Lektorio – tycker till!:
    Jag har läst en artikel skriven av Tomas Kroksmark i vilken han söker efter den utbildningsvetenskapliga kärnan. Och som jag tolkar innehållet är den svår att finna på grund av det som eftersöks…

  • Vill jag vara student i min undervisningssal?

    En del har ställt frågan till lärare om de vill vara elever i sitt eget klassrum. Jag kan ställa den frågan till mig själv och är tveksam till att jag skall lägga upp min undervisning efter hur jag vill vara… Läs mer ›

  • Valborgsmäss

    Det var en helg som för mig betydde mycket för hundra år sen .. nu känns det som en övergång från vinter till vår och sommar. I fredags hade jag handledning och ett möte med studierektorn. Jag kommer få oändligt… Läs mer ›

  • Gårdagens vedermödor

    Ja, det låter kanske lite väl dramatiskt, men jag körde hemifrån kl. halv elva. Gott om tid, tyckte jag, då handledningen inte skulle starta förrän kl. 12. Kom till Västberga, köer … ett släp som inte fungerade stod mitt på… Läs mer ›

  • Det rasslade till

    … i mailboxen i måndags och mitt nya uppdrag startade. Har förutom att läsa uppsatsmanus även satt mig in i en hel del som gäller uppdraget, en del juridik och inblick i olika system. Det tar lite tid. Och för… Läs mer ›

  • Nya uppdrag

    Har fått nya uppdrag, vilket innebär att jag inte kan hänge mig helt åt forskningen som jag räknat med. Det gör inte så mycket då dessa uppdrag kommer ge en hel del för övrigt, inte minst gällande kontakter och samarbete… Läs mer ›

  • Uppsats

    Idag körde jag till institutionen. Det tog ett tag på grund av att ett släp hade börjat brinna, så det blev en del trafikstockning. Jag hade inte koll på att det är påsklovsvecka nu, så parkeringsplatsen var full med bilar,… Läs mer ›