Författararkiv
Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.
-
**
-
Tillbaka till jobbet
Medan jag funderar över Kreta och mina blogginlägg gällande det, jobbar jag. Igår hade jag seminarium i Utbildningshistoria och idag i Etik-kursen. Studenterna fick redovisa vad de kommit fram till under VFUn. De startade med gruppdiskussioner från klockan 12 –… Läs mer ›
-
*
För två dygn sen väntade jag på transfer och såg ut över en stor pool med blått vatten och havet i bakgrunden. Folk som satt och åt frukost på restaurangen. Idag sitter jag och tittar ut på ett regnigt svenskt… Läs mer ›
-
Sjunde september
Vaknade en kvart före mobillarmet – kvart i fyra på morgonen och nu var det flygdag. Gjorde mig i ordning och gick ner för att röka en cigarett. G ringde och jag åkte upp igen. Vi möttes lite senare och… Läs mer ›
-
Sjätte september – på väg!
Allt var packat i bagageutrymmet och jag körde in till institutionen för det sista seminariet före min semester. När jag kom dit började det bubbla inom mig. Förväntansfull. Seminarium, var inte riktigt mig själv. Startade en ppt-presentation som jag hade… Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 8: Christian Lundahl
Gå in på Johan Kants blogg, läs och kommentera.
-
Soluppgång på Kreta …
-
En skola åt helvete, del 7: PIE – några exempel
-
Bilder
-
Obama för hela slanten!
Jag misstänkte redan igår att det skulle bli problem att ta sig till universitetet idag, vilket bekräftades i morse då det var avstängningar med anledning av Obamas besök på KTH. Dessutom var busslinje 40 indragen. Likadant blir det nog i… Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 6: PIE
När det gäller PIE – Pedagogiska Ideologiska Etablissemanget får jag intrycket av att det skulle vara en ”konspiration”. Om det är som Johan Kant skriver, skulle jag snarare vilja förklara det med det som Foucault benämner ”diskursiv praktik”. Jag menar,… Läs mer ›
-
Tidsfördriv
Körde in till institutionen en timme tidigare för att vara säker på att hinna dit i tid till klockan 11, det var en ytterligare kursstat. Men det var relativt lugnt i trafiken idag. Den stress jag kände igår, löste jag… Läs mer ›
-
Vad har jag gjort idag?
Somnade halv två i natt och gick upp klockan fem. Körde iväg till universitetet – bilköer, men kom till institutionen halvnio. Ställde ifrån mig mina saker, och vandrade sen ner i snålblåsten till Arrheniuslaboratoriet och deltog i en introduktion i… Läs mer ›
-
Söndag – arbetardag
Det är kursstart i morgon och på tisdag, så det blir att arbeta på söndagen. Då vi har gjort vissa ändringar i upplägg har jag suttit idag och gått igenom alla ppt-presentationer; tagit bort och lagt till. Dessutom måste jag… Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 5: Lärarutbildningen
Inlägg från Johan Kant om ett för mig brinnande ämne – lärarutbildningen … Vi är inte helt ense och det är en underdrift!
-
Idag
… verkade de flesta jag träffade inne på samma ämnen att tala om. Jag tänkte säga det den andra sen sa. Kanske har det att göra med någon slags konsensus. Här kommer iaf några bilder som blev ganska effektfulla med… Läs mer ›
-
Ny forskningsgrupp
Idag har jag deltagit för första gången i en ny forskningsgrupp. Ända sen pedagogikhistoriska forskningsgruppen upphörde 1998 har jag haft svårt att hitta någon som jag känner mig hemma i. Men nu, tror jag att det blir möjligt. Det är… Läs mer ›
-
En del av problemet
Sitter och tittar på Nyhetsmorgon på TV4 och hör två föräldrar tala om att de inte förstår beslutet. Det finns även mediarapportering om detta. Elever är ledsna och det talas om en traumatisk upplevelse. Jag känner naturligtvis med eleverna, samtidigt… Läs mer ›
-
Smärtgränsen är nådd för länge sen …
Lundsbergs stängs efter den senaste nollnings-skandalen där två elever blev brända med ett strykjärn. En av dem fick söka upp sjukhus. Läs HÄR När Skolinspektionen i våras släppte sitt viteshot mot Lundsberg, efter ett och ett halvt år av hård… Läs mer ›
-
Härlig sensommardag!
Idag körde jag in till SU för att vara på ett upprop och information. Det tog ganska lång tid och G-salen blev ganska varm. En härlig promenad därifrån sen till Akademibokhandeln och parkeringen. Men de fixar så otroligt och de… Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 4: Tjänstemannaväldet
Nytt inlägg från Johan Kant!
-
*
-
Skogshem & Wijk Omdöme +++++
Konferensdygn på Skoghem & Wijk (Klickbara bilder) Körde iväg kvart i tolv och naturligtvis blev det köer och jag kände inte speciellt mycket för att åka iväg. Men när jag lyckats att komma in på Valhallavägen, hålla utkik efter Stadion… Läs mer ›
-
Tre terminer på universitet
Tanken med tre-terminer på universitet och högskola är naturligtvis god. Själv är jag mycket tveksam med tanke på att studier kräver perioder av att göra annat än att studera. Hjärnan måste få semester och hinna bearbeta allt som kommer in… Läs mer ›
-
Dagens vedermödor :-)
Idag under förmiddagen korrekturläste jag mitt schema för kursen om utbildningshistorien, som jag sedan laddade upp på Mondo. Viktigt är också att rensa gammalt som eventuellt hängt med vid importering från tidigare kursomgångar (brukar alltid importera filsamlingen från den tidigare)…. Läs mer ›
-
Känsla av maktlöshet
Var på institutionen igår på två lärarlagsmöten. Det ena för kursen på avancerad nivå som handlar om etik och det andra om utbildningshistoria. Det var intressanta och konstruktiva möten, men mer tydligt än vanligt framkom att den nya utbildningspolitiken har… Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 3: Arbetsgivarna
Nytt inlägg av Johan Kant. Läs, begrunda och diskutera! Läs även Ingrid Carlgrens inlägg på SoS – Ett annat samtal om skolan
-
Mäktigt
I fredags var det första gången jag skulle närvara vid en urnsättning. Dagen började med att jag mötte min syster. Vi körde sen ner till Plantagen och köpte blommor innan vi körde vidare till Botkyrka kyrka. Där väntade de övriga…. Läs mer ›
-
En skola åt helvete, del 2: Politiken
Nytt blogginlägg från Johan Kant. Denna gång om skolpolitiken och de politiska turerna.
-
Kommit igång
Har fixat två nätkonferenser och skrivit klart ett schema till en av kurserna som startar första veckan i september. Det andra schemat får jag vänta ett tag till med, då upplägget blir annorlunda än tidigare. Har även talat med två… Läs mer ›



