Författararkiv

Profilbild för Okänd

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

  • Tillbaka i tjänst

    Ja, då är jag tillbaka i tjänst i morgon den 12 augusti. På mailen har det under sommaren varit mycket lugnare än andra år, så det kanske smäller till under nästa vecka istället. Det kan ju bero på det fina… Läs mer ›

  • En skola åt helvete, del 1: Introduktion

    Följ Johan Kants nya bloggserie En skola åt helvete. Även om man kanske inte håller med om allt eller ser utifrån ett annat perspektiv, är det värdefullt att följa hans tankar, åsikter och erfarenheter då det bidrar till upptäckten av… Läs mer ›

  • Nya regler – arbetssökande straffas

    Det går några decennier, sen inför man samma kontrollsystem som tidigare, trots att det inte fungerade då. Var arbetslös under en tid på 90-talet, då man som arbetssökande var tvungen att söka ett stort antal arbeten varje månad (trots att… Läs mer ›

  • Bilden av Margit

     Margit i tjugoårsåldern När man föds, gör man det in i en redan fungerande familjekonstellation. Och föräldrarna, speciellt om man kommer som sista barnet, är drygt trettio år. Man känner inte sina föräldrar som unga. Det enda man kan gå… Läs mer ›

  • Egna studier och Titanic ….

    Har blivit antagen på utbildningar jag har sökt, men en av dem kan jag inte börja, då det krockar alltför mycket med min tjänstefördelning. Dessutom kräver de obligatorisk närvaro på alla föreläsningar under de första två veckorna. Även det jag… Läs mer ›

  • Reseinlägg

    Ja, nu är det så dags. Det har tagit lite tid för mig att komma iväg. Har haft en del att klara av innan jag känt för att åka någonstans. Reseinläggen kommer finnas på Reseblogg

  • Vilasam och lite händelserik tillvaro

    Har skjutit upp min resa några veckor, då jag inte känt mig tillräckligt utvilad. Har därför tagit det mycket lugnt, sovit ganska länge på morgonen och tittat på en del DVD, samt utfört en del ärenden. I fredags körde jag… Läs mer ›

  • Fjärde semesterdagen

    Vaknade rätt sent idag. Hade ingen lust öht att göra någonting. Men jag slapp inte undan, så lite över kl. 12 körde jag till SKHLM och fixade det som skulle göras angående dödsboet. Det är en hel del att ordna… Läs mer ›

  • Service den tredje semesterdagen…

    Idag körde jag för att serva bilen på en ny verkstad i Nacka. För att vara helt säker på att jag skulle hinna dit i tid körde jag hemifrån så pass tidigt att jag kom dit kvart i nio. Servicetiden… Läs mer ›

  • Nu börjar semestern

    Vaknade tidigt och körde iväg till NetonNet för att köpa en ny bilstereo och en USB-kabel till min mobiltelefon. Det var lite folk så jag kunde fråga mig fram. Körde sen ner till macken, tankade, samt tömde och möblerade om… Läs mer ›

  • Institutionen idag!

    Var på institutionen idag. Skulle träffa tre för handledning, men fick ett återbud. Hade också en del betyg som jag ville få inlagda i Ladok före semestern. Institutionen har genomgått en förändring. Tystnaden har infunnit sig och det planlösa strosandet… Läs mer ›

  • Sommar och semester

    Nu är det sommar och snart semester. Brukar ta semester direkt efter midsommar, men i år skall jag resa till Kreta i september, så det blir en vecka senare nu i sommar. Har några handledningar nästa vecka. Men för övrigt… Läs mer ›

  • 9/3 1921 – 31/5 2013

    Jag körde upp till framsidan av kapellet och stannade bilen, slog av motorn. Ljudet från en grävmaskin hördes in i bilen. Vi gick ur och den stannade och killen gick därifrån. Flera personer anlände. Vi hälsade och några av oss… Läs mer ›

  • Mycket har hänt

    Det har hänt en hel del i mitt liv, inte några fullständiga överraskningar, men ändå en händelse som rör upp en del, och som berör. Jag har inte skrivit om det, då jag inte vill se orden i skrift. Än… Läs mer ›

  • Våra studenter

    Inte så många, men de tycks trivas …

  • Trevligt besök

    En dag innan våren kom, parkerade jag utmed vägen. Jag spanade efter rådjuren och försökte fotografera dem. Misslyckades. Men så kom en annan i stället – perfekt pose …  Skatan vill få mig att tro att hon inte håller ögonen… Läs mer ›

  • Vår stolthet!

    PÄRLAN                                                                            

  • Slutseminarium

    Förutom allt annat som jag sysslat med denna vecka, var jag på slutseminarium igår på Södertörns högskola. Vädret var vackert, lite blåsigt, men torr och dammigt, gassande sol. Det kändes som om jag var i Athen. Uppsatsseminariet startade kl. 10… Läs mer ›

  • Vinstdrivna skolor

    Jag är helt emot att skattepengar används för att de som driver friskolor skall kunna stoppa vinstpengar i egen ficka och att den inte går tillbaka in i verksamheten. Vinstsubventionering? Eller vad skall man kalla det. Förstår inte hur man… Läs mer ›

  • Ingen rast alls idag!

    Börjar bli riktigt trött på trafiken nu … det tar aldrig slut. Idag körde jag ut från parkeringen halv tio och räknade med att hinna med en del innan jag skulle träffa studierektorn för att diskutera min tjänstefördelning i höst…. Läs mer ›

  • Mardrömsliknande händelse

    Läser om pappan som glömde sitt barn i bilen och som dog efter 6-8  timmar i den. Det är oerhört tragiskt och enligt Mymlan som även skriver om detta förekommer mycket fördömande på olika nätsajter, samt frågar sig om en… Läs mer ›

  • Nyheter

    Lite nyheter från SU för den som är intresserad Veckan på lärarutbildningsfronten

  • En känsla av tomhet

    Det var några dagar sen jag skrev, då tiden har fyllts med handledningsträffar, tre på raken i onsdags, läsning av manus och sist men inte minst färdigställande av min egen filosofiuppsats om Taylors Erkännandets politik. Den lämnades  in sent igår…. Läs mer ›

  • ”Vi missar målen”

    Läs Krönikan Vi missar målen i senaste numret i Universitetsläraren Sverige skulle kunna få mycket mer högkvalificerad utbildning och forskning om vi litade på att universitetslärarna faktiskt är kompetenta att utföra och utveckla sitt arbete. Det är mycket få ”icke… Läs mer ›

  • Jämförelse Asien och USA

    Såg på AxessTV i natt som handlade om ett seminarium om den svenska skolan. Inger Enkvist från Göteborgs universitet höll ett föredrag om en jämförande forskningsstudie mellan östasiatisk och amerikansk utbildning. Varför går det så bra för den östasiatiska skolan… Läs mer ›

  • Häpnadsväckande

    Läs Elias Giertz om exempel på uppgifter i de nationella proven Det skriftliga provet i tyska bestod av att låtsas vara en känd figur och skriva dagbok åt denne. På tyska. Föreslagna personer att låtsas vara var bland annat (ett urval):… Läs mer ›

  • Sista undervisningspasset detta läsår

    Idag har jag haft det sista undervisningspasset och nu är det bedömningar och handledning som gäller fram till semestern och en del tid till forsknings- och utvecklingsarbetet. Känner mig nöjd, glad, men en aning sliten efter det mest arbetsamma läsåret… Läs mer ›

  • Studiero

    Har kommit igång ordentligt med arbetet av min uppsats. Tänk vad några lediga dagar med en förväntad tyst mobil och mail (om de öht kommer några) jag inte behöver besvara, gör för studieron. Uppsatsen skall vara klar den 11 april… Läs mer ›

  • Uppsats

    Idag var det uppsatsseminarium och jag fick bra kommentarer på mitt utkast så tillvida att jag kan gå vidare nu. Det mesta har jag inte på papper och det är läsning som gäller. Men frågeställningen är mer precis. Nu är… Läs mer ›

  • Änglavakt

    Upp till 40 människor tros ha skadats när en kraftig explosion skakade ett hus i centrala Prag. Svenske Omid Hajimirsadeghi var på väg mot platsen där explosionen skedde när han blev stoppad. Man känner sig chockad, men samtidigt hade jag… Läs mer ›